Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik

Sebarang cadangan sila e-melkan gelombang_mahasiswa@yahoo.com

Jumaat, 14 September 2007

SURAT HARAPAN BUAT AYAHANDA TNC

(versi pilihanraya kampus)

Bahang pilihanraya kampus (PRK) seolah-olah sejuk membeku dan tidak pernah panas untuk sesi kali ini. Ternyata jentera kerajaan mahupun pembangkang (hasil 'labeling' puak2 aspirasi) senyap membisu tiada sebarang tindakan agresif. Namun apa mencurigakan adalah tindakan HEP seperti menyembunyikan sesuatu dari pandangan dan perhatian masyarakat kampus. Mana tidaknya, sehingga ke hari ini pemberitahuan mengenai PRK masih belum keluar dan masa sekarang sudah masuk kepada bulan Ramadhan. Sepanjang sejarah PRK, ia tidak pernah dilaksanakan pada bulan penuh berkat ini. Apa-apa pun kita meletakkan segala keputusan bilakah ingin dilaksanakannya pada kebijakasaan TNC HEP UTM sendiri.

Namun bagi seorg mahasiswa UTM, menjadi hak suara-UTMKL untuk menyatakan harapan kepada Ayahanda TNC.

Ayahanda,

Berfikiranlah dengan Minda Kelas Pertama.

Ternyata sepanjang ayahanda berada di kerusi panas (TNC HEP) yang sentiasa menjadi idaman semua orang terutama yang gila kuasa, ayahanda tidak ubah seperti kerbau yang dicucuk hidungnya dan mudah saja di bawa ke hulu dan hilir. Apakah relevan untuk melabelkan kami yang bertindak kerana idealis sebagai mahasiswa sebagai pembangkang? Adakah ayahanda mahu kami menjadi seperti ayahanda yang dengan mudah mengikut apa saja arahan manusia-manusia yang bertindak kerana kebendaan dan pangkat?? Tengok saja tindakan dan perlakuan ayahanda bila bersemuka dengan kami. Semua yang keluar dari mulut ayahanda adalah arahan dari pihak kedua. Sedarkah ayahanda yang kamu kini hanya sebagai boneka dan dipermain2kan oleh mereka!? Kalaulah begitu kedudukannya, mana kreadibiliti ayahanda sebagai manusia yang mepunyai kedudukan Dato', Prof, Ir dan Dr? Mana kehebatan ayahanda sebagai seorang tentera (NAVY)?? Mana hebatnya ayahanda asyik duk bangga dengan first-class holder?? Jadilah kamu seorang TNC yang selari dengan moto UTM, 'World Class University'

Adillah pada semua.

Ayahanda, buktikan pada sesi pilihanraya kali ini yang kamu seorang yang adil pada semua anak-anak kamu.. Jadilah individu yang mahu melihat anak-anaknya bersaing secara sihat dalam membentuk keperibadian dan kepimpinan yang mantap dalam diri. Memberi hak yang sama rata. Biar kami yang menentukan siapa pemimpin kamu. Cukuplah kamu sebagai Pengerusi SPR PRK yang telus tidak memihak pada mana-mana pihak. Andai kamu masih dengan gaya lama, menubuhkan jentera aspirasi dan terus melabel kami sebagia pembangkang, ternyata kamu tidak adil!!!

Jangan sekat pemikiran kami!! Jangan jumudkan kami..

Cukuplah dengan menjadikan juak2 aspirasi satu kumpulan yang jumud.. Janganlah cuba libatkan kami dengan kejumudan pemikiran ayahanda. Menjadi seorang yang beku pemikirannya seperti ayahanda kami tak rela. Kami tak rela menjadi seperti pepatah melayu ' Bapak borek, anak rintik'.. Kami tak redha!! jadikan kami anak ayahanda yang lebih advance dalam membina diri dan bukan pak turut dalam menentukan jalan hidup kami.. Kami mohon dengan sangat.. Jangan jumudkan kami..

Jadilah ayahanda yang terbaik.

Seorang anak tentu sekali mendambakan ayah yang baik kerana dengan itu dia boleh berbangga di kemudian hari. Bangga kerana dikurniakan ayahanda yang berminda kelas pertama sesuai dengan kedudukannya dan tidak pernah menyekat idealis kami. Itulah harapan kami.

Ayahanda, InsyaAllah kamu bisa jadi yang terbaik jika mempunyai pandangan sendiri yang teguh tanpa dimomok oleh pihak lain..

Tiada ulasan: