Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik

Sebarang cadangan sila e-melkan gelombang_mahasiswa@yahoo.com

Isnin, 5 November 2007

TUKAR PULAK DAH!!!

“Ibaratnya perompak mencuri barang kita, kemudian perompak tersebut bersetuju memulangkan balik barang kita tersebut dengan syarat kita mengiktiraf barang tersebut adalah pemberiannya” pengiktirafan itulah yang Umno/BN minta rakyat jelmakan melalui kertas-kertas undi pada pilihan raya akan datang .walhal memang wajibpun dia mengembalikan barang tersebut(sains dan matematik diajar dalam bahasa melayu) tanpa mengharapkan apa-apa balasan.Ingat, ini hanyalah ibarat!.

Sebelum itu Menteri Pelajaran mengumumkan penggunaan bahasa inggeris dalam subjek sains dan matematik akan ditangguhkan pada tahun 2008.

Demi untuk meraih undilah Umno/BN mengubah bahasa pengantar subjek Sains dan Matematik di dalam Bahasa Inggreris, dan demi meraih undi jugalah Umno/BN menukar kembali bahasa pengantar subjek tersebut ke dalam Bahasa Ibunda. Jika tanpa kajian mereka menggunakan Bahasa Inggeris dalam kedua-dua subjek tersebut maka tanpa kajian jugalah mereka mengembalikan bahasa pengantar subjek tersebut ke dalam Bahasa Ibunda.semudah itu mereka berubah tetapi itulah Umno yang bersifat pragmatisme; tidak berpegang tetap kepada mana-mana dasar dan rujukan.

Kita imbas kembali, mengapa satu ketka dahulu Umno/BN beria-ia benar mahu menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar? Jawapannya begitu memalukan; mereka menggunakan Bahasa Inggeris bagi kedua-dua subjek tersebut supaya pelajar (khususnya pelajar Bumiputera) dapat menguasai bahasa tersebut.(Bahasa Inggeris) Bukannya ia digubal untuk memantapkani sains dan matematik.dikalangan pelajar. Lain yang sakit lain yang dibebat.

Bukti yang jelas ialah Kementerian Pelajaran Malaysia hanya melakukan “translations” kedua-dua buku teks subjek tersebut ke dalam Bahasa Inggeris tanpa mengubah sistem yang sedia ada. Kalau tidak percaya balik dan buka buku adik-adik kita..Jika Umno/BN mengatakan ingin memantapkan sains dan matematik dikalangan pelajar, mengapa mereka tidak menukar sistem dan kaedah pembelajaran kedua-dua subjek tersebut yang lebih bersifat eksperimental, emperikal dan logik; bukanya hafal dan muntahkan dalam peperiksaan. tetapi malangnya sistem masih sama “hafal-muntah”. tetapi hanya bahasa yang berbeza. Dangkal sungguh pemikiran mereka.

Yang menjadi mangsa ialah pelajar-pelajar Bumiputera(khususnya Orang Melayu).
Jika sebelum bahasa penjajah mengambil alih, anak bumiputera hanya lemah dalam satu subjek sahaja iaitu:
1)bahasa inggeris sahaja,

tetapi selapas “kolonial” bahasa berlaku pelajar bumiputera lemah dalam tiga subjek:
1)bahasa inggeris
2)sains
3)matematik.

Memetik kertas kerja Khalid Abdul Samad yang yang bertajuk “Mengembalikan Pengajaran Dan Pembelajaran Sains Dan Matematik Dalam Bahasa Ibunda Di Sekolah Rendah.” Menyebut ”pada 30hb Jun 2005, Menteri Pelajaran, dalam kenyataan media yang disiarkan oleh stesyen-stesyen televisyen dan dalam akhbar pada 1hb Julai 2005 mengisytiharkan bahawa peratusan pelajar di luar bandar yang lulus dalam mata pelajaran sains adalah hanya 41% di tingkatan satu dan 43% di tingkatan dua. Untuk mata pelajaran matematik pula, peratusan pelajar di luar bandar yang lulus adalah 57.5% di tingkatan satu dan 59.6% di tingkatan dua sahaja.”

Terlalu bebalkah adik-adik kita kita di luar Bandar (semestinya bumiputera) sehingga hanya 41% sahaja yang lulus di tingkatan 1, 42% ditingkatan 2 dalam subjek sains pada tahun 2005?
Bodoh sampai tak boleh ajarkah adik-adik kita dalam subjek matematik sehingga yang lulus 57.5%(tingkatan 1) dan 59.6%(tingkatan 2). Tidak mahasiswa sekalian,. “dosa” mereka hanya tidak pandai mengusai berbahasa Inggeris.

Mungkin ada yang mengatakan statistik ini sudah lama, sudah tiga tahun berlalu. Mungkin ada statistik yang menunjukkan “peningkatan” mendadak dalam peperiksaan PMR yang lalu. Tetapi kita harus sedar, angka boleh saja ditukar-ganti tetapi kesan kepada pelajar siapa yang dapat memyembunyikan. Sikap Umno/BN dalam perkara ini ibarat seorang pak cik tua yang disahkan doctor mengidap kencing manis, tetapi enggan percaya dan melaung kepada orang ramai bahawa dia sihat ;doktor tersebut memberitahu terpulanglah sama ada pak cik tersebut hendak percaya atau tidak, tetapi melalui kepakarannya pakcik tersebut tetap mengidap kencing manis. Itu realitinya.

Adakah “pakcik” yang “berpenyakit” kencing manis ini telah sedar akan “kesan” penyakitnya. Adakah Umno/BN ingin mengembalikan bahasa pengantar kepada Bahasa Ibunda disebabkan kajian Khalid Abdul Samad dan beberapa ahli akedamik dan beberapa tokoh pendidikan yang lain? Tidak sama sekali, ianya tidak lain tidak bukan kecuali hanya”gendang perang pilihanraya” untuk mencanang bahawa mereka prihatin terhadap bangsa dan seterusnya memberi kemenangan kepada mereka pada pilihan raya akan datang. Begitulah selalunya sifat opportunis Umno/BN. Jika mereka jujur dan ikhlas telah lama mereka mengubah system “kolonial bahasa” tersebut, tanpa menunggu musim-musim “bunga” pilihan raya. Sudah menjadi kepakaran mereka dengan dua “senjata” perang ini. Satu “perisai” kedaulatan bangsa dan satu lagi dijanjikan seribu “bom” pembangunan.

Di sidang Retoriklah(Persidangan Agung Umno) merekalah berteriak bertempit menjerit, melaung, dan menghunus keris mengenai perkara-perkara tersebut.(lihat Utusan Malaysia 3 Nov. 2007, Wakil Umno dari Terngganu membawakan isu mengenai pembangunan dan wakil dari Johor dijangka membawa isu kedaulatan Bangsa pada persidangan Umno yang akan datang) kita lihat pada sidang retorik yang lepas mereka dengan lantangnya “menjerit” kepada kumpulan inter-faith commissioner(IFC) “jangan cabar kami”, tetapi selepas itu,adakah kita lihat apa-apa pelan tindakan susulan mereka? Adakah front-front yang mereka wujudkan?

Sudah jauh kita melencong tetapi lencongan untuk penjelasan…
Kita sebagai mahasiswa perlu jelas dalam perkara ini, kita perlu mengusai Bahasa Inggeris tetapi jangan sampai mengagungkan bahasa “penjajah” tersebut,sehingga ianya menjajah kita. Seorang tokoh akedamik mengatakan yang dimaksudkan dengan bahasa penjajah bukannya bahasa itu milik penjajah, tetapi bahasa inggeris itu sendiri yang menjadi penjajah kepada kita.

Kita juga harus sedar bahawa mereka yang berada di bangku sekolah sekarang merupakan adik-adik kita. Merekalah suatu hari nanti menjadi mahasiswa seperti kita, dan menjadi pemimpin negara pada masa akan datang. Kita perlu juga ingat mereka ini bersama-sama kita mewarisi negara yang kita cintai. Bersama bertanggungjawab memajukan negara negara yang kecil ini. Wajarkah masa depan kita dan adik-adik kita digadai dengan kertas-kertas undi oleh mereka yang ketagihkan undi dari bangsa lain, diserahkan kepada tangan-tangan yang “mencacamerbakan” halatuju dasar pendidikan kepada generasi akan datang,tentang pembinaan generasi pelapis.

Jangan ada yang mengatakan isu ini dipolitikkan, sedangkan Umno telah lama menjadikan isu ini sebagai bahan politik yang menguntungkan. Tiada perniagaan yang lebih meguntungkan kecuali manipulasi. Mereka mempolitikkan isu ini untuk kepentingan peribadi anak cucu mereka. Tanpa segan silu sanggup mereka menggadaikan masa depan generasi pewaris negara. Jangan pula kita menganggap perkara ini tidak ada kena mengena dengan mahasiswa Cukuplah orang melebelkan mahasiswa lesu, non-sense, mandul dan pelbagai label lagi. Kembalilah kedaulatan Bahasa Ibunda kita dengan cara yang terhormat dan bertanggungjawab. Tidak rugi kiranya ianya dijadikan sebagai bahasa ilmu seperti zaman kegemilangannya yang terpahat kukuh dalam sejarah kita dahulu. Bukankah kita hendak mencapai Wawasan 2020 dengan acuan sendiri.Bersabarlah menanti hasilnya.

Kepada mahasiswa sekalian, meminjam kata-kata sasterawan negara Dato Shahnon Ahmad untuk dijadikan azimat yang tersemat kukuh di dalam diri” jadilah lalang-lalang yang bertiup mengikut arus keadilan dan keamanan”

“wind of the change”

-kunci bilik.

Tiada ulasan: