Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik

Sebarang cadangan sila e-melkan gelombang_mahasiswa@yahoo.com

Sabtu, 10 November 2007

Mesej jelas rakyat mohon YDP Agong pastikan pilihan raya bersih dan adil

Saidah Hairan | Foto Wan Zahari Salleh

PERHIMPUNAN dan perarakan aman lebih 100 ribu rakyat menuju ke Istana Negara berjaya diadakan walaupun banyak sekatan jalan raya di seluruh negara dilakukan oleh pihak polis.

Sekatan di daerah Gombak bermula di jalan Setapak hingga Titiwangsa bermula malam Sabtu. Manakala pagi tadi, jalan dari Kampung Padang Balang, Gombak dan Sentul sesak untuk menuju ke bandaraya.

Unit Amal Malaysia diiringi Seri Kandi telah bergerak ke beberapa lokasi seperti di Masjid Jamek, Sogo dan Masjid Negara jam 11.30 pagi.

Selepas itu beberapa orang pimpinan AJK PAS Pusat antaranya, Ustaz Mujahid Yusof Rawa; Ketua Dewan Muslimat PAS, Ustazah Nuridah, Wan Hasrina Wan Hassan, Dr Lo'Lo', Dr Mariah Mahmood, Mohamad Sabu mula bergerak ke Masjid Negara.

Lebih 5000 orang peserta perhimpunan aman berkumpul dan menunggu team dari Masjid Jamek, Kampung Baru dan Sogo untuk bersama berarak ke Istana Negara.

Walaupun hujan lebat namun peserta perhimpunan aman tidak berganjak daripada perkarangan masjid Negara. Unit Amal Malaysia gagah berdiri mengawal suasana manakala Seri Kandi tetap bersemangat walaupun dalam suasana hujan lebat.

Belum sempat Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub menyampaikan pesanan, peserta himpunan di Masjid Negara melaungkan takbir, Allahu Akhbar! apabila melihat perarakan gelombang kuning berada di hadapan Masjid Negara.

Kesungguhan Setiausaha Agong PAS, Dato' Kamaruddin Jaffar, Ustaz Idris Ahmad mendahului perarakan, walaupun dalam suasana hujan yang lebat. Laungan Allah Hu Akhbar!, Bersih, Bersih, Bersih dan ingatan jaga disiplin serta keselamatan daripada Unit Amal Malaysia terus bergema.

Perarakan terhenti lebih kurang 100 meter daripada Istana Negara apabila enam trak FRU dan satu `water canon', polis telah menghalang di kedua-dua belah jalan raya.
Laungan takbir dan laungan Daulat Tuanku terus bergema. 30 minit peserta perhimpunan menanti dengan penuh kesabaran, Setiausaha KeADILan Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, Lim Guang Eng, Ustaz Nasharudin Mat Isa, Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang; Dato' Kamarudin Jaffar telah mengadakan perbincangan dengan pegawai polis, Sulaiman. v Dalam perbincangan itu, Khalid Ibrahim meminta pihak polis bersabar dan tidak melakukan serangan kepada peserta memandangkan temu janji untuk menyerahkan memorandum jam 5 petang.

Perbincangan dipersetujui tujuh orang pimpinan boleh masuk ke Istana untuk menyerahkan memorandum.

Sementara menanti kehadiran Penasihat KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim; Lim Kit Siang, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ibrahim, FRU telah bersiap sedia menghalakan muncung `Water Canon'.

Seorang pegawai polis memberi amaran kepada pimpinan parti, FRU akan membuat serangan disebabkan peserta perhimpunan bising melaungkan beberapa slogan.

Lebih kurang jam 4 petang, Anwar, Lim Kit Siang, Dr Wan Azizah, Salahuddin Ayub, Azmin Ali tiba di perkarangan Istana Negara.

Bagaimanapun, serahan memorandum itu hanya disampaikan kepada Pegawai Istana di hadapan pagar Istana Negara.

Perhimpunan di hadapan Istana Negara tidak mencetuskan sebarang pertelingkahan dan tangkapan. – mr

Sumber: HarakahDaily.net

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

apa hukum perjuangkan pilihanraya bersih yang berpaksikan demokrasi sebagai sistem negara? bukan undang2 islam? n btw, malaysia bukan negara islam. Islam adalah agama rasmi sahaja. dan undang2 yg kita guna bukan syariah. tiada hudud. kalau bukan kerana usaha abdul hamid dalam suruhanjaya reid, Islam tiada tempat di Malaya ketika itu. Tunku sendiri tak mahu menjadikan Malaya sebagai negara islam. so, kita bersubahat?

Tanpa Nama berkata...

ironiknya, asyik dilaungkan nama Allah dan seperti satu manifesto agama pula. walhal, pihak PAS sendiri merupakan perosak imej Islam. n ye, saya bukan penyokong UMNO dan mana2 pihak. takkan mengundi pun. PAS menggunakan konsep Ulama/ Umara. dalam Islam, sebaik2 Ulama mendekati Umara, dan sebaik2 Umara mendekati Ulama. tiada yang mengatakan Ulama dan Umara boleh disatukan. apa yg akan berlaku nnt, tgok lah sekarang, Ulama Pas dan mufti bergaduh sesama sendiri. itukah Islam?

Tanpa Nama berkata...

saya sedar apa yang berlaku di kebanyakan universiti skarang, politik sekadar dipengaruh oleh kawan, bapak, n perasaan benci. bukan sekadar itu, malahan sanggup memfitnah atas dasar ingin menegakkan kebenaran. macam yg saudara buat dalam blog ini. smuanya berbaur provokasi. politik islam? saya tidak menyebelahi mana2. altruistik dalam berpolitik itu satu hikmah Tuhan.