Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik

Sebarang cadangan sila e-melkan gelombang_mahasiswa@yahoo.com

Khamis, 9 Oktober 2008

Pilihan Raya Kampus tidak wajar di anjak ke bulan Januari

Selepas Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM) dibubarkan pada 2hb Oktober yang lalu, kini masing-masing masih berteka-teki berkenaan tarikh sebenarnya Pilihan Raya Kampus pada kali ini. Begitu juga dengan kampus-kampus yang lain. Semuanya bagaikan nujum pak belalang masing-masing membuat terkaan berkenaan tarikh sebenar PRK.

Berdasarkan khabar-khabar angin yang bergoncang kuat mengatakan bahawa diperingkat Kementerian Pengajian Tinggi telah membuat keputusan bersama para pegawai-pegawai Universiti bahawa Pilihan Raya Kampus pada tahun ini di lewatkan sehingga bulan Januari terutamanya bagi Kampus-kampus yang berada di kawasan lembah Klang. Hal demikian kerana, PRK kampus pada kali ini dijangkakan mendapat tempias gelombang perubahan di dalam Pilihan Raya Umum yang lepas.


Apa yang dirisaukan adalah, sekiranya PRK ditangguhkan semata-mata mahu menyekat angin perubahan yang bertiup kencang dalam kalangan mahasiswa, perkara ini adalah tidak wajar. Sewajarnya, mahasiswa diberi ruang sebebas-bebasnya untuk memilih siapakan yang layak untuk memimpin mereka bukannya.

Menurut sumber laing, yang diperolehi daripada salah seorang pegawai Hal Ehwal Pelajar (HEP) disebuah universiti, beliau menyatakan bahawa penggunaan perkataan “Pilihan Raya” akan diubah kepada “Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar”. Hal demikian untuk menghilangkan ruh pilihan raya kampus yang sedia ada dalam kalangan Mahasiswa di Universiti di dalam negara.

Pendirian diperingkat mahasiswa,sekiranya berlakunya penangguhan dalam PRK pada kali ini maka ianya adalah sesuatu yang tidak wajar. Hal demikian kerana, tempoh kepimpinan Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) yang lepas sudah tamat tempohnya. Kami menggesa supaya pihak KPT menyegerakan PRK pada tahun ini.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kalau kita itu benar.. apa halangan dan rintagan pun x dipersoal kan..